Sunday 17 March 2013

Iheart Organizing Kitchen

Dalam banyak-banyak bahagian dalam rumah saya. Dapur adalah bahagian yg saya paling saya suka.Saya sukakan konsep ala-ala inggeris sebagai tema dapur saya. Oleh kerana kami tinggal di rumah sewa. Rumah itu pun kosong je masa kami masuk, dapur pun kecil molek, hanya ada sebuah sinki je yg disediakan. Jadi, saya dan Shahrul ambil keputusan untuk cari kabinet dapur. Bukan lah Kabinet Dapur permanent kerana kami kan menyewa saja,so kami decided untuk cari Kabinet dapur mudah alih, Cadangan mula-mula nak beli kabinet macam ni je,sebab kabinet macam ni banyak ruang untuk letak pekakas-pekakas dapur macam pinggan, mangkuk, mug, cawan dan lain-lain :

Jadi hari minggu berikutnya, Saya dan Shahrul jalan-jalan kat kedai perabut sekitar Jalan Reko Kajang, matlamat utama nak cari Kabinet dapur untuk saya. Cari punya cari, kami jumpa kabinet dapur yang sesuai untuk keluasan dapur saya yang kecil molek tu.Saya berkenan pada kabinet dapur 3 Serangkai,lebih kurang macam dalam gambar tu, cuma tambah satu lagi kabinet tinggi.Harganya sangat berpatutan bagi bajet pengantin baru macam kami ni. Tak sampai RM1,000 pun. Saya sukakan kabinet ni kerana bayak ruang, saiznya pun sesuai untuk keluasan dapur kami, harga berpatutan a.k.a berbaloi dan yang paling penting, Berwarna putih. warna kegemaran saya :) yeayyyyy.....

Menetapkan Apa untuk Apa:
Perkara pertama saya rasa perlu dilakukan apabila saya terima kabinet dapur-merancang apa yang perlu diletak dimana.
A: Set Gelas dan Cawan Mug
B: Set Sudu & Garfu
C: Mangkuk
D: Periuk, Dulang & Mangkuk
E: Set Pinggan, Mangkuk & Dulang
F: Jug, Set Teko & Cawan
G: Tupperware n Tippuware
H & I: Mangkuk
Ye... saya tak tahulah kenapa saya ada banyak koleksi mangkuk berbanding yang lain-lain? Sory sebab saya tak sempat nak edit gambar Kabinet dapur saya ni. Nanti ada masa saya akan edit semula gambar tersebut.

8 comments:

  1. comelnye. baru tau ada dapur gini.sekali pandang mcm built in kitchen cabinet. tak sabar nk tunjuk kat hubby. leh jimat kos ni... mula2 pindah umah..tak mampu lg nk pasang kitchen cabinet. tq for sharing.

    ReplyDelete
  2. aha.. sy beli masa baru-baru kawin dlu, beli kat kedai perabot area jalan Reko Kajang. Saya lupa apa name kedainya. Tapi agak murahlah, tak sampai 1K pun. Tapi sy suka sangat sbb nampak mcm build in Cabinets huhu

    ReplyDelete
  3. Kalo awak xcite, saya pon ingat ni built in KC. siyes memang cantek... =)

    ReplyDelete
  4. siti fatimah: tq for visit :)

    ReplyDelete
  5. As salam,...baru tau ada kc mudahalih camnie,...urmmm nk try survey lh nnti,...thnzz for info,...

    ReplyDelete
  6. dear, sy tngh survey2 kabinet mcm ni. blh tau kedai area mana ye jalan reko tu? blh email di fatiehafatie@gmail.com.. thanks.

    ReplyDelete
  7. salam kenal sis..
    cantek nye...
    kedai perabot kt butterworth ni ade ke x kc cm gini...
    ongkosnye kureng nk built in kc...

    ReplyDelete
  8. berminat sgt...boleh bg detail kedai dimana ye kt jln reko kajang...mohon email saya juliajohari84@gmail.com

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.