Tuesday 4 June 2013

Organizing Tupperware & Tipuware


Salam & hye,
Di dapur, saya ada satu Kabinet yang menyimpan koleksi Tupperware dan Tippuware. Saya takde lah banyak sangat kumpul koleksi Tupperware ( boleh pengsan laki aku kalo tau aku beli Tupperware bebanyak hehe). Saya still beli bekas Plastik yang lain. Seperti kata Xora (Rumahkamisyurgakami ) Beza Tippuware dan Tupperware adalah, Tupperware tidak akan keluar dari dapur saya untuk dijadikan bekas untuk tapau makanan, sebaliknya Tippuware je yang akan saya gunakan untuk tapau makanan.In case kalau orang tak pulangkan pun, takdelah saya ralat sangat hehe. Selain Tupperware, saya suka bekas plastik dari Ikea ni.
 Harganya murah je, tak sampai  RM15 pun. Ada 17 bekas plastik yang berbeza saiz dan bentuk. Saya beli 2 set, tapi bukanlah sekali gus ( nanti takut Shahrul bising, kalau tengok saya beli 2 set sekali gus hehe). Mula-mula beli satu set je, pastu balik rumah rasa best pulak bekas Ikea ni. So bila saya datang lagi ke Ikea, saya beli lagi satu set. Rasanya cukup dah kot, tak mo beli lagi. Kabinet Tupperware saya kecik aje. Yang dah sedia ada tu pun dah tak muat dalam kabinet tu. Nanti kalau ada rezeki, ada rumah sendiri dan beli Kabinet Dapur, baru saya buat Kabinet khas untuk koleksi Tupperware dan Tippuware tu ( ** Berangan Lebih **) Saya sukakan tersusun. Jadi semua kabinet dapur, saya akan susun dengan kemas. Mengikut standart saya lah hehe.Isu yang selalu menjadi masalah adalah cara menyimpan bekas-bekas Plastik ni.
Sumber dari Google
Gambar kat atas ni menunjukkan satu contoh masalah berkaitan dengan bekas Plastik ni kalau tak ditangani dengan baik. Untuk mengelakkan Kabinet saya jadi macam ni. Maka saya godek-godek Image kat Google dan terjumpa gambar ni:



Ohh.. saya suka sangat gambar ni. Sangat seragam, cantik dan teratur. Saya cuba praktikannya di Kabinet Dapur saya sendiri.
 Mula-mula keluarkan semuanya dulu. Baru perasan yang koleksi Tupperware & Tipuware saya ni berwarna warni rupenya hehe
 Kemudian susun semula dan Inilah hasilnya. 

Tak berapa kemas sangat. Insyallah saya akan cuba kreatifkan diri untuk buat susunan yang lebih kemas. Kalau dah berjaya,nanti saya upload gambar ok =)

6 comments:

  1. Hai, salam perkenalan... saya pun ade satu kabinet yg saya khaskan untuk simpan tupper dan tipuware ni. Tapi takda la sebanyak ain. Semuanya orang bagi hadiah kecuali bekas ikea tu saya beli sendiri. Best kan pakai bekas ikea tu..

    ReplyDelete
  2. wsalam.. hye zarith, slm perkenalan.. thanks for visit
    sy xde byk koleksi tupperware.. tippuware je yg banyak hehe.. bekas ikea tu mmg best, harga murah & byk pulak tu, mmg berbaloi la pd saya.

    ReplyDelete
  3. eh eh..ok la ni...kemas..i like!~

    ReplyDelete
  4. org segamat ke? *klu ye kita nk lambai2*

    nmpk kemas lps dh kemas..huhu tipuware kat rumah ntah bila nk kemas..cm best plak tgk tupperware ikea tu

    ReplyDelete
  5. Ryyhan: ye, sy asal orang segamat :)Tupperware Ikea tu mmg berbaloi klu beli, huhu

    ReplyDelete
  6. saya simpan bekas2 tupperware dan tippuware bertindan2 yg sama size..so jimat space..penutup dia sy beli bekas untuk tutup periuk kat daiso..hasilnya boleh beli lg byk tupperware dan tippuware sbb byk space..hahah..juz my 2 cents ;) btw, cara sis pun da kemas sgt dah tuu ;)

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.