Wednesday 4 September 2013

Dish Drainer

Salam & hye,
Pepagi lagi saya dah sibuk kat dapur. Sekarang ni memang dah jadi rutin saya masak bekal untuk Shahrul. So tetiap malam asyik fikir menu apa nak masak untuk dia. Hari ni saya buat spiral pasta je untuk dia, bangun 6.40pagi teus masak dan semuanya selesai pukul 7.10pagi.  Alang-alang dah siap masak tu, saya terus kemas-kemas dapur, sapu sampah, lap permukaan dapur gas, yang ni memang wajib buat setiap kali abis memasak! ( muka ketat -_-) dan tak lupa basuh pinggan, mangkuk, segala tok nenek kuali yang digunakan. Dah siap basuh opkos lah kena letak kat Dish drainer kan, bagi dia releks dan kering dulu baru boleh simpan dalam kabinet. Tetiba terfikir nak up entri pasal Dish Drainer ni, tak tau lah saya je yang hadapi masalah ni atau korang pun sama? Anyway sebelum ni, saya pakai Dish drainer FLUNDRA putih dari Ikea.
Sejak berkahwin setahun lepas, saya memang pakai dish drainer ni, beli kat Ikea. Harganya dalam RM7.90 kalau tak salah saya. Memanglah murah tapi ada satu kekurangan yang buat saya geram separuh mati adalah dish drainer ni selalu sangat kotor dan berdaki. Dah la warna putih,memang susah kalau tak endahkan kekotorannya. Korang yang pernah pakai dish drainer Ikea ni mesti perasan kekurangan Dish drainer ni kan? Masa tu, saya memang gigihlah bersihkan celah-celah dish drainer ni selang sehari. Lama-lama saya rasa fed-up sangat. So satu hari saya jalan-jalan kat Daiso Puchong, saya terjumpa Dish Drainer besi. Saiznya memang praktikal lah kalau nak letak atas sinki. Tak fikir panjang, saya terus beli dan gantikan dish drainer Ikea tu kepada Daiso. 


Sekarang ni rasa lega sangat tak payah nak menyental dish drainer tu selang sehari lagi huhu. Bukannya taknak beli dish drainer steel tu, tapi sinki saya kecil, kalau beli dish drainer tu kompom makan banyak ruang, sebab tu saya beli saiz yang lebih sesuai. Lagipun pinggan mangkuk kami berdua takdelah banyak mana dan saya ni jenis tak suka pinggan mangkuk berlambak atas sinki. Setiap kali basuh saya akan lap dan terus masukkan dalam kabinet. Sebab tu Dish drainer daiso ni sangat sesuai saya rasa. Anyway setakat ni dulu, nak siap-siap,ade urusan kat UKM jap lagi. till then xoxo 

3 comments:

  1. sy pun pki jenis wire basket tu je..tp kan sy nk cari yg baru pasal kat umah sy dah tercabut plastik putih cover besi dia tuh...ada tak basket cmni tp yg plain je..tanak ada tempat letak pinggan camtu...nak cari sendiri tak terjumpa2 lagi..

    ReplyDelete
  2. Alahai.. Sy br je beli dish drainer ikea tu hihi.. Tgk la mcm mn nanti.. Berdaki ke x

    ReplyDelete
  3. Fizah: Cuba tgk kat Daiso, mungkin ada plain wire basket tu
    Yuyuy:Takpe kalo dah beli, pakai je dulu, tgk camne huhu

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.